در تنفس‌درمانی از ترکیبی از تکنیک‌های مختلف که توسط ژن دیلمان (Gene Dillman) در 20 سال گذشته درنتیجه سالها تجربه او در نوزایی گشتالت درمانی، یکپارچه‌سازی تنفسی سوماتو و یوگا به دست آمده، استفاده می‌کند. این تکنیک‌ها به ما این امکان را می‌دهد هم آسیب‌های جسمی و هم احساسی خود را با مکانیزم نفس کشیدن از بین ببریم. زمانی که در این تکنیک‌ها مهارت پیدا کنیم، دری از لذت، عشق و انرژی به روی ما باز می‌شود. در زیر به برخی از این تکنیک‌ها اشاره می‌کنیم.
این تکنیک‌ها فقط به 15 دقیقه در روز زمان نیاز دارد. سه مورد از این تکینک‌ها در زیر آموزش داده می‌شوند.
تنفس سه مرحله‌ای – ساده‌ترین و عمیق‌ترین نوع تنفس که در هر زمان و هر مکان قابل انجام است. (این تنفسی است که تونی رابینز توصیه می‌کند).
1. در محلی راحت بنشینید یا بایستید، نفسی عمیق از طریق بینی به سمت شکمتان داخل کنید، طوریکه شکمتان مثل بادکنک باد شود.
2. حالا عمل دم را برای باد کردن قفسه‌سینه‌تان و پر کردن آن از هوا ادامه دهید.
3. سپس عمل دم را برای باد کردن سینه و بالاسینه ادامه دهید.
حالات این فرایند را به عقب برگردید. یعنی اول هوا را از سینه، سپس از قفسه‌سینه و در آخر از شکم بیرون دهید.
در آخر عضلات شکم را به داخل کشیده تا همه هوا به طور کل از بدن خارج شود. حالا فرایند را دوباره با عمل دم تکرار کنید. تصور کنید که بالاتنه‌تان یک لیوان است و این لیوان از پایین به بالا پر می‌شود و بعد از بالا به پایین خالی می‌شود. این تنفس را 15 دقیقه تکرار کنید.
تنفس بادکشی – برای بالا بردن سطح انرژی بدن یا از بین بردن استرس عالی است.
1. بهتر است این نوع تنفس در حالت نشسته (البته نه در حال رانندگی) انجام شود. پشتتان کاملاً صاف باشد.
2. تصور کنید که مقداری خاک را با فشار آوردن روی شکم و بیرون آوردن هوا از بینی بدمید.
3. ریلکس شوید و یک نفس طبیعی برای پر کردن دوباره ریه خودبه‌خود انجام می‌شود.
4. دوباره هوا را به تندی از بینی خارج کنید. این چرخه را آنقدر ادامه دهید که شکمتان درست مثل یک بادکش عمل کند و هوا را بیرون دهد.
5. این چرخه را 22 مرتبه تکرار کنید، بعد مکث کرده و یک نفس عمیق بکشید و استراحت کنید. سه دور این 22 تکرار را انجام دهید.
تنفس آگاهانه – اگر به درستی انجام شود، قابلیت شفابخشی و تغییردهندگی جدی دارد. این تکنیک را می‌توان با اطمینان کامل در زمان‌های کوتاه برای ریلکس شدن و خالی کردن استرس انجام داد.
1. این نوع تنفس فقط در حالت خوابیده انجام می‌شود و 15 دقیقه طول می‌کشد.
2. با یک دم کامل به سمت سینه از طریق دهان شروع کنید.
3. بدون مکث بلافاصله اجازه بدهید که بازدم هوا را از دهان بیرون دهد. یک بازدم خیلی ساده و آرام.
4. سپس بدون مکث دوباره عمل دم را شروع کنید و هوا را به سمت سینه بکشانید.
5. دوباره به‌محض تمام شدن دم، یک بازدم آرام و ریلکس انجام دهید.
دقت کنید که درطول این عمل، هیچ مکثی نباید صورت گیرد.