غلبه سودا:
طبیعت سودایی، زمانی عارض میشود که ما در معرض یک فشار عصبی طولانی یا ناگهانی قرار بگیریم. در این حالت شخص به دلیل بروز اضطراب دچار طپش قلب مزمن، کوتاهی تنفس میگردد که متعاقب آن اکسیژن خون که چرخه حیات بر پایه ی آن می باشد به طرز چشمگیری کاهش یافته و خون تیره میگردد که نتیجه ای به جز اختلال در خوردن و میل به غذا، شروع به خواب، آرامش هنگام خواب و به طبع آن کم توجهی، بیقراری، وسواس فکری و عملی، کابوس شبانه، کم شدن حافظه، شک و دودلی، زودرنجی و منفی بافی ندارد و باعث عوارض جسمانی متعدد مانند خشکی پوست، تیرگی دور چشمها، سرد شدن دست و پا، اختلال در کار روده ها و کم شدن توان شخص میگردد.

درمانهای پیشنهادی در غلبه سودا:
از شرایط بوجود آمدن تشویش، درگیری فکری و منازعات، تماس با افراد غیرمتعادل، پرهیز کنید.
فعالیت ورزشی کافی متناسب با سن و توان جسمی به طور روزانه که منظور فعالیت شغلی یا کار در خانه نمی باشد، توصیه میگردد. استفاده از طبیعت، فضاهای شاد و آرام، تمرینات یوگا، تمرینات تنفسی عمیق به شکلی که حداقل 5 الی 10 دقیقه مبادرت به پر کردن کامل ریه ها نموده و به آرامی بازدم  کنید که ترجیحا در محیطهای باز و سرسبز بایستی صورت گیرد. از پوشش لباس تیره و نیز شنیدن آهنگهای حزن انگیز بایستی دوری کنید.

مواد غذایی مضر که باعث تشدید سودا میشوند شامل سوسیس و کالباس، غذاهای آماده، غذای شب مانده، غذاهای کنسروی، مصرف زیاد ترشی، عدس، پنیرهای خشک، شکلات و مواد غذایی حاوی اسانس و طعم دهنده های صنعتی، سرکه یا آبلیموی شرکتی یا صنعتی می باشند.
در برنامه غذایی خود ضمن کم کردن وعده های برنج سفید (چلویی) بایستی از سبزیجات و میوه های فصل، گوشت گوسفندی، زعفران، پیاز، لبنیات تازه و از نوشیدنیها دوغ و ماءالشعیر بهره جست و نوشیدن آب به مقدار کافی یعنی حدود 6 لیوان توصیه میگردد.
یاداوری میشود در صورت وجود یبوست بایستی به مبحث مربوطه در انتهای جزوه مراجعه کنید.